Sokół... ale M-III czy M-111?

Sokół... ale M-III czy M-111?

Sokół... ale M-III czy M-111?
autorem artykułu jest Aleksander Sowa

W 1931 roku, jeszcze podczas produkcji CWS M-55 zadecydowano o konieczności stworzenia nowego, ciężkiego motocykla przeznaczonego głównie dla wojska. Podjęto prace mające na celu wyeliminowanie licznych niedociągnięć i wad CWS M-55 w nowym motocyklu. Na nowo określono jego możliwości pod względem wprowadzenia do seryjnej produkcji i wymagania. Jednak zweryfikowane na nowo założenia konstrukcyjne stawiały twórcy inż. Zygmuntowi Okołowowi niezwykle trudne zadanie. Wojskowe przeznaczenie było bezsprzecznym priorytetem szczególnie, że produkcja motocykla była finansowana przez państwo ale to wymagało od motocykla bardzo wysokich wymagań, czasem nawzajem się wykluczających.

Motocykl musiaÅ‚ być niezawodny i charakteryzować siÄ™ winien doskonaÅ‚ymi warunkami jezdnymi w bardzo zróżnicowanym terenia – a wiec na drogach utwardzonych i bezdrożach. Do tego zakÅ‚adajÄ…c z góry, że ma on być użyty w czasie dziaÅ‚aÅ„ wojennych motocykl miaÅ‚ być niemal niezniszczalny, przy tym odporny na nieumiejÄ™tnÄ… obsÅ‚ugÄ™ i maÅ‚o fachowy serwis oraz zdolny do realizowania bardzo różnych zadaÅ„. Takie zaÅ‚ożenia wymagaÅ‚y poważnych kompromisów, które jednak byÅ‚y, jak siÄ™ wkrótce okazaÅ‚o możliwe do osiÄ…gniÄ™cia. W ich efekcie powstaÅ‚ bardzo ciężki motocykl, co za tym idzie maÅ‚o ekonomiczny, nienowoczesny, którego cena plasowaÅ‚a siÄ™ na poziomie cen niewielkich samochodów. Niemniej jednak nowa konstrukcja oznaczonÄ… jako CWS M-III, wyróżniaÅ‚a siÄ™ dobrymi parametrami jezdnymi, funkcjonalnoÅ›ciÄ…, Å‚atwość obsÅ‚ugi a jego pozorna wada jakÄ… byÅ‚a nienowoczesność, która tak przerażaÅ‚a konstruktorów w efekcie staÅ‚a siÄ™ jednak zaletÄ….

W 1932 roku przystąpiono do prób drogowych świeżo zbudowanych prototypów. Wiosną roku następnego przystąpiono do seryjnej produkcji. Do minimum zmniejszono udział zagranicznych podzespołów, z których tylko w początkowej fazie produkcji było tylko 5% całości motocykla (lampa, łańcuch napędowy i łożyska). Pozwoliło to wytwórcy ściśle współpracować z dostawcami części i podzespołów, stawiając im jednocześnie bardzo wysokie wymagania odnośnie jakości. Wcześniejsze doświadczenia z M-55 były przestrogą. Wytwarzany na taśmie produkcyjnej CWS M-III przechodził wiele testów. Silniki docierano najpierw na zimno, następnie na gorąco. Co dziesiąta jednostka napędowa trafiała na hamownię w celu sprawdzenia parametrów i ich ewentualnej korekcji. Pojazdy dodatkowo poddawano próbom drogowym na dystansie 25 km, po czym usuwano ewentualnie wykryte usterki, myto, dokonywano odbioru technicznego i odstawiano do magazynu celem sprzedaży. W efekcie tak prowadzonej polityki produkt miał niezwykle wysoką jakości wykonania przy możliwie najniższej cenie.

Mimo tego nie wszystko udaÅ‚o siÄ™ dopilnować. Oznaczenie motocykla tak naprawdÄ™ ustanowiÅ‚ lakiernik, choć nieÅ›wiadomie – to bardzo skutecznie. MajÄ…c umieÅ›cić na zbiorniku paliwa napis M-III, odczytaÅ‚ dyspozycjÄ™ jako M-111 i taki napis umieÅ›ciÅ‚. „Usterka” ta, nie majÄ…ca wpÅ‚ywu na jakość, zostaÅ‚a zaakceptowana i w takiej formie już pozostaÅ‚a. NazwÄ™ „Sokół” 1000 M-111 wprowadzono dopiero w 1935/1936 roku, kierujÄ…c produkt CWS na wolny rynek.

--
Aleksander Sowa
----------------------
www.wydawca.net

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Sokół 1000 M-111
Do dużych i wielkich pieniędzy trzeba dorosnąć
Miliony w spadku - i spełniam marzenia
Odciski- mały bolesny problem
Fiat 126p kabriolet czy BOSMAL 126 Cabrio?